Jades protokoll, spindeldiagram och egenskapsanalys från mentalbeskrivningen den 19 oktober 2008. Götene BK. Beskrivare Claes-Eric "Classe" Burge.
Moment |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKT hälsning |
Avvisar kontakt- morrning och/eller bit försök. |
Undviker kontakt genom att dra sig undan. |
Accepterar kontakt efter flera försök utan att besvara. Drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. |
Överdrivet kontakttagande, ex hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka. |
Följer med motvilligt. |
Följer med men |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. |
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKT hantering |
Avvisar med morrning och/eller bit försök. |
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. |
Accepterar hantering. |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. |
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 leklust |
Leker inte. |
Leker inte, men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1 gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c. LEK 1 dragkamp |
Griper inte. |
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. |
Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar. |
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. |
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar - även under den passiva delen - tills testledaren släpper. |
3a. JAKT förföljande |
Startar inte. |
Startar men |
Startar eller springer långsamt.Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktat - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet, kan vända. |
3b. JAKT gripande |
Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet. |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitets höjningar |
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. |
Växlar snabbt aktivitet under momentet. Alt. oro under momentet. |
5a. AVSTÅND LEK intresse |
Engageras inte av figuranten. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott . |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. |
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVSTÅND LEK hot/agg |
Visar inga hotbeteende. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteende under momentets första del. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteende under momentets första och andra del. |
Visar flera hot- beteenden, under momentets första del. |
Visar flera hot- beteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVSTÅND LEK Nyfikenhet |
Går inte fram till figuranten. |
Går fram när figuranten är aktiv på linjen. |
Går fram till den dolda men talande figuranten. |
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller tids fördröjning. |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. Avstånd lek Leklust |
Visar inget intresse. |
Leker inte, men visar intresse. |
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot |
Griper. Drar emot men kan släppa och ta om. |
Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVSTÅND LEK Samarbete |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter. |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. |
Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKNING Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKNING Hot/agg |
Visar inga hot- beteenden. |
Visar enstaka hot- beteenden. |
Visar flera hotbeteende under längre tid. |
Visar flera hot -beteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKNING Nyfikenhet |
Går fram efter att overallen lagts ned. Alt. går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stora mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKNING Kvarstående intresse |
Inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst två tillfällen. |
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i eller leker med overallen vid 2 eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSLIGHET Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSLIGHET Nyfikenhet |
Går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. |
Går fram till |
Går fram till skramlet då föraren gått halva avståndet. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid minst två tillfällen. |
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter eller leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/Agg |
Visar inga hot -beteenden. |
Visar enstaka (1-2 st.) hot- beteenden. |
Visar flera hot- beteende under längre tid. |
Visar flera hot -beteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte. |
Tittar till mot spökena då och då. |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena, alt. ett spöke hela sträckan. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Uppehåller sig huvudsakligen bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram till figuranten när föraren tagit av fig. huvudbonad. Alt går inte fram i tid. |
Går fram till figuranten när föraren talar med figuranten och lockar på hunden. |
Går fram till fig. när föraren står bredvid. |
Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till figuranten utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Går inte fram i tid. |
Accepterar kontakten från figuranten utan att besvara den. |
Besvarar kontakten från figuranten. |
Tar själv kontakt med figuranten. |
Intensivt kontakt beteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker inte. |
Leker inte men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Avtagande kontroller under ler/passivitet. Därefter oberörd. |
Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet. |
Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet. |
Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. |